Meers Internationaal Transport heeft reeds 9 New Actros voertuigen op de baan
Nieuws

Meers Internationaal Transport heeft reeds 9 New Actros voertuigen op de baan

Meers Internationaal Transport, met zijn 4 vestigingen in België, Nederland en Luxemburg, is gespecialiseerd in het vervoer van bulk- en gepalletiseerde goederen van en naar de Benelux, Frankrijk en Duitsland, maar ook eveneens aanvoer van grondstoffen over korte afstanden. Hiervoor worden voornamelijk kipopleggers en walking floors ingezet. Ook transport van droge bulk met onderlossers is sinds vorig jaar toegevoegd aan het aanbod, en dankzij de recente overname van Kusters transport beschikken zij ook over transport, op- en overslag van zeecontainers.

Naast transport, biedt Meers steeds meer diverse andere logistieke diensten aan, zoals opslag en afvullen van bulkgoederen. Dit maakt dat de volledige logistieke afhandeling van bedrijven door Meers verzorgd kan worden.

Een gemotiveerd, deskundig en ervaren team staat klaar om op alle logistieke vragen een passend antwoord te geven, en de klant te ‘ontzorgen’ van al zijn logistieke uitdagingen.

Meers beschikt vandaag over een vloot van een honderdtal eigen trekkers, waarvan zo’n 70 Mercedes-Benz Trucks. Oorspronkelijk hadden ze 2 vrachtwagenmerken, Mercedes-Benz en Daf, maar door de recente overnames (Moors-Thijs bvba in 2018 en Kusters Transport bvba afgelopen zomer), is hun gamma uitgebreid met Volvo en Renault.

De heren Xavier Meers – CEO - en Jan Rondas – CFO - vertellen ons over hun nieuwste aanwinsten, de Nieuwe Actros voertuigen in hun vloot.

Hun eerste kennismaking met de Nieuwe Actros was tijdens het bezoek aan de IAA-beurs te Hannover in september 2018. Wat hen als eerste opviel waren de vooruitstrevende systemen en het feit dat die mooi geïntegreerd werden.  Enkele verbeteringen waren het digitale dashboard, de geoptimaliseerde aandrijflijn, een PPC versie 2.0 en uiteraard de Mirrorcams. Ook de veiligheidssystemen maakten indruk en worden door Meers als prioritair beschouwd. 
Nochtans hadden de heren Meers en Rondas aanvankelijk hun twijfels over de MirrorCams die de gewone spiegels vervangen. Ze stonden er zelfs wantrouwig tegenover.
Van de andere nieuwigheden en verbeteringen waren ze 200% overtuigd dat Mercedes-Benz vast goed zou scoren.  Maar over de vervanging van de spiegels door camera’s hadden ze wel enkele bedenkingen. Wat als je er een camera afrijdt?  Kan je dan nog verder rijden? Is de kost om deze te vervangen dan niet vele duurder dan een gewone spiegel?  Hoe problemenvrij is het systeem?  Wat krijg je juist te zien in op de schermen? En vooral, … wat is de meerwaarde?

Na een grondig onderzoek van deze nieuwe truck en een deskundige uitleg van Mercedes-Benz specialisten ter plaatse, bleken ze helemaal overtuigd van zowel het voertuig als van de meerwaarde van de camera’s. Zo toont het beeld op de displays steeds het einde van de oplegger, zeer handig bij het nemen van bochten.

“Al gauw bleek dat het voordeel niet zozeer in het verbruiksverschil zat, maar wel in een sterk verhoogde veiligheid en dat dragen we hoog in het vaandel”, vertelt de CEO.
Het wantrouwen was gecounterd. Het was nieuw en onbekend, maar de meerwaarde van de vernieuwingen waren duidelijk uitgelegd een aangetoond. 

Als de bedrijfsleiders al wantrouwig waren, kan iedereen zich wel inbeelden dat ook vele chauffeurs hun bedenkingen hadden. Nochtans, eens ze het geprobeerd hadden, werden de chauffeurs bij Meers zelfs ronduit positief.  Het rijden is minder vermoeiend en veiliger.  Enkel bij de manoeuvres in achteruit, is het gebruik van de camera’s iets moeilijker en vergt het wat meer tijd om er aan te wennen.  Toch zijn er ook chauffeurs die helemaal niet wantrouwig tegenover deze nieuwigheden stonden en zelfs reuze enthousiast waren over de komst van deze voertuigen in de vloot.  Vooral de jongere chauffeurs én, raar maar waar, de 60 plussers. Het is zelfs zo dat twee chauffeurs die normaal gezien met pensioen gingen, zelf gevraagd hebben of ze langer mochten blijven werken omwille van de nieuwe Mercedes-Benz Trucks.  Ze zijn erg fier dat ze met deze moderne voertuigen mogen rijden en deze nieuwe technologieën nog mogen ervaren.

“Deze wagen moet wel met de correcte opleiding afgeleverd worden.” preciseert Jan Rondas.

De chauffeurs bij Meers hebben allemaal de TruckTraining van Mercedes-Benz Trucks gevolgd en vonden dit een enorme meerwaarde.

“We hadden al meerdere Mercedes-Benz Trucks in onze vloot en waren met name tevreden over de lange aandrijflijngarantie” vertelt Xavier Meers.  “Elke nieuwe aankoop is een langetermijn beslissing, waarbij de kosten en het verbruik belangrijk zijn” vult Jan Rondas aan.

Zo zullen onze nieuwe internationale voertuigen voortaan 7 jaar of 950.000km bij ons blijven. De aandrijflijngarantie loopt dus ook gedurende deze periode.

Volgens Xaviers Meers is er geen enkel merk dat zo’n uitgebreide garantie aanbiedt.  “Ze is betalend uiteraard, maar het is een verantwoord bedrag voor die levensduur.”

Uiteindelijk werden 30 nieuwe voertuigen besteld, waarvan er ondertussen 9 geleverd zijn.  Er werd bovendien stevig geïnvesteerd in het comfort voor de chauffeur, aangezien die nu voortaan 7 jaar met het voertuig zal moeten rijden.  Een luchtgeveerde cabine, omvormers, standairco, sfeerverlichting in de cabine, Sideguard Assist, … het zijn allemaal zaken die bijdragen aan het comfort, de veiligheid en de tevredenheid van de chauffeurs, het is tenslotte een beetje hun thuis.

Nog een voordeel in de samenwerking  met Mercedes-Benz is het feit dat Meers zelf zijn eigen onderhoud mag doen.  Wel onder voorwaarden van o.a. het gebruik van originele mercedes-Benz onderdelen etc. Desondanks blijft de garantie geldig.  Volgens deze directieleden wordt er bij Mercedes-Benz correct met de garantievoorwaarden omgegaan, waar er bij andere merken daar vaak discussie rond ontstaat. 

De chauffeurs zijn vol lof over PPC, maar ook over de camera’s, het nieuwe dashboard en de luchtvering in de cabine.  Deze features zorgen voor een zuiniger verbruik en een rustige, stressvrije rijstijl.

Momenteel kunnen ze reeds spreken van 3L verschil in verbruik t.o.v. de vorige modellen.  De vorige modellen waren wel van het type Actros 1945.  De nieuwe voertuigen zijn van het type 1943 met 11L motor, dit om het gewicht van de  vrachtwagen te verminderen en op die manier meer lading te kunnen vervoeren. (+200 kg).

Mercedes-Benz Trucks is enorm tevreden met deze samenwerking en wenst de directieleden en ook alle chauffeurs van Meers vele zuinige, maar vooral veilige ritten toe.

IMG 3812
Omhoog