Die ambities werden vandaag onthuld in het kader van een exclusieve digitale lancering onder leiding van Martin Daum, CEO van Daimler Truck AG, en Martin Lundstedt, CEO van Volvo Group. Cellcentric, dat werd opgericht om te voldoen aan de doelstellingen op het vlak van duurzaam transport voor 2050 en mee te bouwen aan een koolstofneutraal Europa, zal brandstofcelsystemen ontwikkelen, produceren en verkopen, en dat zowel voor langeafstandsvrachtwagens als voor andere toepassingen. De joint venture kan schermen met een decennialange expertise en ontwikkeling door zowel Daimler Truck AG en Volvo Group.
Volgens Daimler Truck AG en Volvo Group kunnen batterij- en brandstofcelaangedreven voertuigen elkaar aanvullen naargelang de gebruiksscenario’s van individuele klanten. Batterijaangedreven voertuigen lenen zich eerder voor lichtere vrachten en kortere afstanden terwijl brandstofcelvoertuigen de voorkeur genieten voor zwaardere vrachten en langere afstanden.
Martin Daum, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG en Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG: “Waterstofaangedreven brandstofcelvrachtwagens zijn cruciaal om in de toekomst een CO2-neutraal transport aan te bieden. In combinatie met zuiver batterijaangedreven voertuigen stellen ze ons in staat om onze klanten voor elke toepassing de beste, lokaal CO2-neutrale transportoplossingen aan te bieden. Met batterijaangedreven vrachtwagens alleen is dit niet mogelijk. Daarom engageren we ons samen met onze partner, Volvo Group, voor onze brandstofcelonderneming cellcentric. Samen stellen we alles in het werk om de ontwikkeling van de technologie en de voorbereiding van de serieproductie te versnellen. Wat de noodzakelijke waterstofinfrastructuur betreft, is het duidelijk dat ‘groene’ waterstof op lange termijn de enige verstandige keuze is.”
Martin Lundstedt, CEO of Volvo Group: “Onze gezamenlijke ambitie bestaat erin te voldoen aan de doelstellingen in het akkoord van Parijs om ten laatste tegen 2050 CO2-neutraal te worden. We zijn ervan overtuigd dat waterstoftechnologie een cruciale rol zal spelen in de realisatie van die mijlpaal. Tegelijk weten we echter dat er nog veel meer te doen is dan het elektrificeren van machines en voertuigen alleen. Zo moet er een nauwere samenwerking tussen openbare en private stakeholders komen om de noodzakelijke technologie en infrastructuur uit te werken. Daarom roepen we beleidsmakers en regeringen overal ter wereld op tot gezamenlijke acties om waterstof tot een succes te maken. Partnerschappen zoals cellcentric zijn cruciaal om ons engagement voor een koolstofvrij wegtransport waar te maken.”
Met de steun van Daimler Truck AG en Volvo Group vragen de grote Europese vrachtwagenconstructeurs dan ook om een netwerk van ultraperformante waterstoftankstations voor zware voertuigen uit te bouwen. Dat netwerk moet 300 pompstations tellen tegen 2025 en ongeveer 1.000 stations tegen 2030 ten laatste. Dit gemeenschappelijke initiatief, dat waterstof als drager voor groene elektriciteit gebruikt om langeafstandsvrachtwagens elektrisch aan te drijven, is cruciaal om het wegtransport koolstofvrij te maken.
Aangezien CO2-neutrale vrachtwagens momenteel gevoelig duurder zijn dan conventionele voertuigen, is er een beleidskader nodig om de vraag en betaalbaarheid te verzekeren. Volgens Daimler Truck AG en Volvo Group kan dit gebeuren door middel van incentives voor CO2-neutrale technologieën en een belastingssysteem op basis van koolstofuitstoot en energie-inhoud. Een emissieruilsysteem kan een bijkomende optie zijn.